سفره عقد

همه چیز درباره سفره عقد

سلام

خواستم در رابطه با سفره عقد یکسری اطلاعات رو در اختیارتون بزارم که قطعا برایتان مفید خواهد بود
از زمان های قدیم سفره عقد سنتی بوده که بین ما ایرانیها و خیلی از فارس زبان ها اجرا می شده. سفره ای که پهن می شد و برای چیدمان روی آن از چیزهای مختلفی استفاده می کردند که هر کدوم هم برای خودش معنی خاصی داشته. معانی که امروز شاید ما خیلی به اونها توجه نکنیم. البته در رابطه با معانی هر کدوم از اجزا می تونید به مقاله ی اجزای سفره عقد مراجعه کنید. و اینکه فلسفه هر کدوم چی بوده ، معانی مختلفی می شه که این فلسفه رو شما می تونید تو قسمت فلسفه ی سفره عقد از نظر سفره عقد هوناز پیدا کنید. که ما نظر مون در رابطه با تک تک اجزای سفره عقد چی هست. البته حالا به صورت یک مقاله ی کامل تر تصمیم داریم این رو ارائه بدیم تا انشاالله در آینده ی نزدیک این رو به بینندگان عزیز سایتمان این رو ارائه می دیم.

اما ، خب، چه کسانی میان دنبال سفره عقد؟ و چه کسانی کارشون به سفره عقد می خوره؟

دسته اول: اون عروس و دامادهایی هستند که می خوان برای مراسم عروسیشون یک سفره عقد اجاره کنند. سفره عقدی که بتونه نیازهای اونها رو برآورده کنه، یا از نظر زیبایی اون چیزی باشه که اونها دلشون می خواد.

دسته دوم: کسانی هستند که می خوان یک سفره عقد برای عروسیشون خریداری کنند و خودشان این سفره عقد را بچینند. اصولا اون هایی که زیاد دنبال تجملات نباشند این کار را انجام می دن و یک سفره عقد خودشون برای خودشون می چینند. اما خب این هم مزیت هایی داره و هم معایبی داره. مزیت های این مساله که البته در آینده هم به مزیت و هم معایب توجه می کنیم.

دسته سوم: اون هایی هستند که به سفره عقد به عنوان یک کسب و کار نگاه می کنند. یعنی می خوان برای دیگران این رو انجام بدن . که حالا سفره عقد هوناز در کنار تمام افکار و اهدافی که در راستای راه اندازی این کسب و کار داره خب مسلما به سفره عقد به صورت یک کسب و کار نگاه می کنه.

خب حالا بیایم این سه دسته ای رو که برای شما توضیح دادیم رو به صورت تک تک تعریف کنیم و ببینیم هر کدوم از اینها میتونن چه مسیری رو پیش بگیرن و هر کدوم از اینها می تونن چه کاری رو انجام بدن برای اینکه بتونن به هدفشون برسن

دسته ی اول: اونهایی که برای عروسیشون یک سفره عقد اجاره می کنند:
عروس و دامادها با گشتن توی سایت های مختلف، اینستاگرام، تلگرام و جاهایی که به هر حال سفره عقد ها تونستن کارهای خودشون رو ارائه بدن و عکس هایی که وجود داره ، میان سفره عقدشون رو انتخاب می کنن و این کار بدی نیست و کاملا عاقلانه هست چون که اگر شما دنبال چیزی می گردین باید سراغ کسی بگردین که دارای اونهان.
بیشتر سفره عقدها توی اینستاگرام برای خودشون پیج دارن و از اونجا کار خودشون رو معرفی می کنن. که البته سفره عقد هوناز که ما باشیم برای اولین بار توی ایران سفره عقدهامون رو با قیمت (هم قیمت اجرای سفره عقد، قیمت خود سفره عقد و قیمت گل آرایی طبیعی اون سفره عقد) رو در اختیار مشتریامون گذاشتیم. حالا این دسته افراد نسبت به اون سلیقه ای که دارن سفره عقدی که می خوان رو انتخاب می کنند. خیلی خوبه که شما به این نکته توجه کنید که انتخاب سفره عقد به سلیقه عروس و داماد مربوطه، روی صحبتم با همراهان عروس و داماد است. شاید بهتر باشه که به این سلیقه احترام بذارن چون اکثرا در مراسمات پدر و مادرها،خواهر و برادر هستند که برای یک عروسی تصمیم گیری میکنند، پس از همین جا پیشنهادم به عروس و دامادها اینه زمانی که قصد دارند یک مراسمی رو ترتیب دهند، به خاطر این که در آینده خودشون دچار پشیمانی نشوند همه ی کارها را در ابتدا خودشون به عهده بگیرند و به شرکت هایی ارائه دهند که بتونه نیازهای اونها رو برآورده کنند. ما انواع اقسام سفره های مختلف داریم، که شما میتوانید آنها را با نام های تجاری مختلف تو گوگل و اینستاگرام سرچ کنید و سفره عقدی که میخواین رو دریافت کنید. خب؛ سفره عقدهای معمولی سفره عقد کریستال،سفره عقد سیلور،سفره عقد نقره،سفره عقد سنتی که سفره عقد آینه هم میگن؛ این سفره عقد شاید بتونه همه ی این ظروف رو تو خودش داشته باشه یا سفره عقد دانتل که با پارچه پهن میشه و یکی از سفره هایی است که تقریبا پرطرفداره حالا اگه بخوایم این سفره هارو باهم مقایسه یا تفکیک کنیم، نمیشه گفت که کدوم یکی بهتره و عروس،دامادها بهتره کدوم رو انتخاب کنند. چون همونطور که گفتیم بنا به سلیقه خودشونه اما خب یک سری توضیحات کوچیک در رابطه با این نوع سفره عقد ها به شما میدیم.

سفره عقد کریستال: در سفره عقد کریستال بیشترین چیزی که به کار برده شده ظروف کریستال است. اما خب در کنارش ظروف دیگه ای هم به کار رفته. به خاطر این که بتونه اون زیبایی کار روبدست بیاره و کریستال ها بتونن داخل این سفره عقد خودشون رو نمایان کنند. همچنین سفره عقد کریستال رو میشه هم با زیرساز دانتل انداخت، هم با زیرساز آینه وهم با باکس های سفیدی که وجود داره اصولا در حال حاضر سفره عقد کریستال یک سفره ای است که دراکثر مراسم ها استفاده میشه و عروس داماد ها خیلی دنبال این نوع سفره عقد هستند.

اجاره سفره عقد کریستال

سفره عقد دانتل: برای زیرساز سفره عقد دانتل پارچه انداخته میشه، حالا میتونه از ظروف استیل، کریستال ویا نقره استفاده بشه این مدل سفره عقد را، بعضی از عروس خانم ها خیلی دوست دارن و در حال حاضر تو آمریکا،اروپا برای کسانی که ایرانی هستند نسبت به سلیقه ای که اونجا هست این نوع سفره عقد رو بیشتر میپسندن.

اجاره سفره عقد دانتل

سفره عقد آینه: سفره عقد آینه، همونطور که گفتیم تمام ظروف چه استیل، کریستال و چه نقره میتونه توی اون به کار بره و زیرسازی آینه داره. آینه توسفره خیلی زیاد استفاده شده و اکثر سفره هایی که امروزه انداخته میشه با این زیرساز هستند .در این مدل سفره عقد، اصولا از آینه شمعدان استفاده نمیکنند؛ چون به اندازه کافی در سفره آینه وجود داره و همینطور شمعدان های مختلف. سفره عقد بعدی که ما میخوایم توجه شما رو بهش جلب کنیم، سفره عقد سیلور: سفره عقد سیلور یا همون سفره عقد استیل عموما از ظروف استیل تشکیل شده، یعنی ظروفی که به رنگ نقره ای هستند و جنس آنها استیل است. ولی خب این به این معنی نیست که در این سفره عقدها کریستال به کار نمیره. کریستال هم به اندازه خودش در این سفره به کار میره، به طوری که بتونه زیبایی خودش رو نشون بده ولی عموما از ظروف استیل تشکیل شده. در سال های اخیر، ظروف استیل خیلی روی مد اومده، قبل از استیل ظروف طلایی مد بودند؛ یعنی ظرف هایی که به رنگ طلایی بودند وامروزه از مد افتادند. اما خب هنوز در بعضی از شهرهای کشورمون از این ظروف طلایی استفاده میشه و بعضی تالارها که نخواستند کارشون رو به روز بکنند، هنوز هم از رنگ طلایی استفاده می کنند.

سفره عقد نقره: تعداد کسانی که در تهران دارای سفره عقد نقره هستند کمه، ظروف نقره سفره عقد هوناز ملیله نقره اصفهان و ظروف قلمکاری شده اصفهان هستند. برای هرکدوم از این سفره ها شما باید هزینه هایی رو پرداخت کنید. اما خب مسلما همونطور که میدونید، توی هرکاری افراد سودجو وجود دارند و همینطور تو کار سفره عقد. در ایران، کسانی هستند که سفره عقدشون براشون هزینه زیادی برنداشته ولی در عوض، بابت اجاره هزینه زیادی رو دریافت میکنند که شاید بهترباشه بدونید؛ زمانیکه شما برای مراسم وسیله ای رو اجاره میکنید 10 الی 30 درصد قیمت اون وسیله رو بصورت اجاره بها از شما دریافت میکنند و اون وسیله به شما داده میشه پس میتوانیم با این یک پیش زمینه داشته باشیم، که هرسفره عقدی حدودا قیمتش چقدره؟؟؟ البته این موضوع رو فراموش نکنیم که هزینه ی اجرای سفره عقد و اون هنری که ارائه میشه هم محاسبه میشه. که سفره عقد ما کمتر از اون هزینه ای که باید دریافت میکنه البته اینجا جای تبلیغات نیست خب، پس اون سودجویی که گفتم برای اینه که بعضی از افراد هستند، سفره عقدی که پهن میکنند بابتش 20،30 میلیون هزینه کردند، ولی زمانیکه این سفره رو اجاره میدهند از 8 میلیون تا 15میلیون پول دریافت میکنند، درصورتی که این هزینه واقعی نیست. عروس داماد های عزیز برای اینکه بتونند تشخیص بدهند، بهتره که یک مقدار دقیق تر نگاه کنند. و یک مقدار در سفره عقد های مختلف تحقیقات بیشتری کنند چون هستند، کسانی که نسبت به هزینه ای که کردند پول دریافت میکنند و بهتره که دنبال گرانی نگردند توی این زمینه بله، خب، همیشه گرانی کیفیت رو تظمین نمیکنه. بهتره که در تشریفات و سفره عقد این موضوع رو فراموش نکنیم چون زمانیکه میفهمند شما عروس داماد هستید، وقتی که به آرایشگاه مراجعه میکنید، عروس خانم یه قیمت گزافی میگیره و همینطور از داماد نسبت به کاری که انجام میده پول بیشتری دریافت میکنند. چرا؟ چون عروس داماد هستید. پس، بنابراین بهتره دنبال جاهایی باشید که یک هزینه معقول و اون چیزی که واقعا باید، پرداخت کنید رو بدید پس برای انتخاب سفره عقد بهتره یک مقدار دقیق تر بشید و بیشتر بگردید تا از کاری که به شما ارائه میشه لذت ببرید.

اجاره سفره عقد نقره

و اما دسته دوم: کسانی هستند که میخواهند یک سفره عقد برای عروسیشون خریداری کنند و خودشون بچینند. خیلی از عروس دامادها دنبال تجملات نیستند و داخل منزل خودشون عقد رو به صورت مختصر برگزار می کنند. سفره عقد هم خودشون، خالشون، دخترخالشون یا مادرشون براشون بچینن اینگونه افراد خیلی بهتره که مقاله ی اجزای سفره عقد مارو مطالعه کنند. سفره عقد، از یک سری اجزا تشکیل شده همونطور که در اول مقاله گفتیم، هر کدوم برای خودش فلسفه خاصی داره و وجودش بر روی سفره عقد بسیار مهمه و این اجزا باعث میشه که برای عروس و داماد یک چیزی یادآوری بشه البته نباید اینو فراموش کنیم که برای چیدن سفره عقد داخل منزل و هرکسی که میخواد بچینه باید سلیقه ی خوبی داشته باشه و ایشون واقعا باید هنرمند باشه پس اگر میخواین سفره خوبی از آب در بیاد و خاطرات خوبی رو ثبت کنید، بهتره که این کاررو به یه آدم باتجربه بسپارید. نه لزوما براساس رودربایستی، چون در غیر این صورت ممکنه بعدا با دیدن عکس های مراسم پشیمون بشید. اتفاقا یکی از دوستام، که سال ها پیش از این که وارد این کار بشم ازدواج کرده، هر موقع صحبت از کارما میشه میگه: ((من هر موقع فیلم های عروسیمو میبینم یاد دهه 60 و 50 میفتم.)) در صورتی که همین 6 سال پیش ازدواج کرده. چرا؟ به خاطر اینکه خواستند همه چیز رو سنتی انجام بدن و به من میگه امروز میتونیم عکس و فیلم های سفره عقدم رو بزاریم و به صورت یک فیلم کمدی تماشا کنیم. پس یادتون باشه یک زمان مراسم خودتون رو تبدیل به یک فیلم کمدی نکنید!!! و اگر براتون عکس و این چیزها مهم نیست، میتونید از هر کسی کمک بگیرید و یک سری اجزا رو بچینید. حالا برای داخل سفره میتونید از ظروفی که داخل منزل وجود داره برای چیدن سفره عقد خودتون استفاده کنید و برای داخل ظرف ها اجزا سفره رو تهیه کنید، برای زیرساز آن از یک پارچه سفید استفاده کنید که این قسمت رو هم در بخش آموزش سفره عقد بیشتر توضیح خواهیم داد.

دسته سوم: آنهایی که به سفره عقد به شکل یک کسب و کار نگاه می کنند، هستند. جا داره سلام مجددی کنم به این دوستان دوستان، شاید شنیده باشید “آواز دهل از دور خوش است!!!!” نه این که بخوام بگم وارد این کار بشید یا نه هیچ کدوم مهم نیست، مهم اینه که شما چه استعدادی دارید؟؟ شاید اطرافتون یک نفر باشه که در زمینه سفره عقد کار میکنه، یا دوستی که از هنر سردر میاره ویا خودتون در این زمینه سر رشته دارید. برای شما پیشنهادم اینه که قبل از اینکه بخواین اقدام کنید و قبل از این که بخواین به این فکرکنید ((خب، این که چیزی نیست! چندتا وسیله رو میخوایم بزاریم کنار هم.)) بیاین درون خودتون یک گشتی بزنید ببینید آیا واقعا تواناییشو دارید یا نه؟ توانایی کسب و کار سفره عقد این نیست که شما بتونید فقط یک سفره عقد رو پهن کنید. وسایلو یکجا بزارید. شما مسلما برای اینکه بدونید هر وسیله رو کجا بزارید نیاز به تجربه و هنر و استعداد ذاتی لازم برای این کار دارید چرا؟ چون که، همیشه اینطور نیست که به شما یک زمین صاف بدن یا یک فضایی بدن و بگن سفره رو اجرا کن یک زمانی هست شما یک سفره رو در یک مکانی با یه تم رنگی خاصی اجرا میکنی در یک فضا، با وجود این که سفره شما قشنگه ولی تو مکان دیگه قشنگ دیده نمیشه، یک زمان هم هست که وارد کار میشین و اون فضایی که بهتون قول داده شده در اختیارتون قرار داده نمیشه، اینجور جاهاست که تجربه به کار میاد. از طرف دیگه اگر میخواین وارد کسب و کار سفره عقد بشید بهتره که به این توجه کنید که این کار،کارگری داره! یعنی باید وسایل رو جا به جا کنید و از طرف دیگه شب نخوابیدن ها داره، از زندگی زدن ها داره، از خانواده زدن ها داره. یعنی؛ اصولا کسانی که تو کار مراسم هستند و عروسی ها رو برگزار می کنند البته باید گفت اون هایی که پرکارترند، نه خواب دارند، نه تفریحات دارند، نه زندگی زناشویی دارند برای خودشون، نه زندگی که شما فکر کنید به صورت نرمال پیش میره، برای این ها اتفاق نمی افته. همونطور که ما، ماه ها ساعت 8 صبح بلند میشیم، میریم دنبال اجرای سفره و ساعت 3،4 صبح برمیگردیم و به همین روال میبینیم روزها، روزها، روزها تکرار میشه. پس قبل از این که وارد این کسب و کار بشید، ببینید که آیا موقعیت لازم برای این کار رو دارید یا نه. قبل از این که حتی بخواین چیزی رو خریداری کنید. اگر شما همسری دارید و همسرتون به بودنتون تو خونه حساسه من اصلا این کاررو بهتون پیشنهاد نمیکنم، اگر شما بچه ای رو دارین که به بودن شما در خانه نیاز داره باز هم این کاررو به شما پیشنهاد نمیکنم، اگر شما فرد خانواده ای هستید و حتما باید ساعت های زیادی رو کنار خانواده سپری کنید باز هم این کاررو به شما پیشنهاد نمیکنم، به خاطر این که؛ این کار اجازه هیچ کدوم از این ها رو به شما نمیده. ساعات کاری مشخصی نداره، شما امکان داره هر ساعتی سفره رو بندازید، امکان داره پیش خودتون بگید با مشتری هماهنگ میکنم که مثلا فلان ساعت میام سفره رو جمع میکنم اما همیشه این اتفاق نمیفته خیلی مواقع دیرتر میشه. اگر بالای دوتا مشتری در روز داشته باشین اونو میخواین چیکارکنید؟ اگر بخواین ردش کنید که مشتریاتونو از دست میدید. پس، بنابراین دیدیم که با مسائل زیادی روبه رو هستیم. هدفم از این مقاله این نیست که بخوام شمارو از انجام این کار منصرف کنم. خیر، شما میتونید وارد این کسب و کار بشید و این موضوع هیچ مشکلی برای سفره عقد هوناز ایجاد نخواهد کرد چرا؟ چون که ما سال هاست که در این زمینه فعالیت میکنیم و کارمون رو به نحو احسنت انجام میدیم. از لحاظ کیفیت کاری سعی میکنیم که در بهترین جایگاه قرار بگیریم و بهترین کاررو ارائه بدیم. به هر حال هرکسیم روزیش دست خداست نه دست من و نه دست شما. به این دلیل این موضوعات رو عنوان کردم که افراد مختلفی رو در این سال ها که مشغول فعالیت هستم دیدم؛ از دور احساس کردند که چه کار خوبی!چه پرستیژ خوبی!چه درآمد خوبی!و زمانیکه رفتند وسیله یک سفره عقد خریدند، 10،20میلیون هزینه کردند، وارد این کار شدند و شروع به تبلیغات کردند، مراسم گرفتند، سفره انداختند. هنر لازم را نداشتند و قادر نبودند کاری که مشتری میخواد رو اجرا کنند و نصف قیمت رو دریافت کردند، قیمت رو پایین تر آوردند و حالا بماند که با این کارشون در حق بقیه ظلم کردند. ولی در اصل خودشون ضرر کردند که قیمت هارو پایین تر آوردند و مجبور شدند کارهای بیشتری با قیمت پایین انجام بدن، بعد از مدتی هیچ مشتری براشون نموند چون هنرشو نداشتند. دسته ای هم بودند که وقتشو نداشتند و چون صرفا شنیده بودند، این کارو انجام دادند. دسته ی دیگری که جانشو نداشتند چون شما برای این کار واقعا از جانتون میزنید. شاید، اگر می آمدند و برای این کار و کارهای برگزاری مراسم زمان بازنشستگی تعیین میکردند فکرنمیکنم بالاتر از 10 سال بود و جزء مشاغل سخت محسوب میشه شما سخت تلاش میکنید،سخت زحمت میکشید و شاید بتونید پول خوبی در بیارید و همیشه این اتفاق نمی افته، چون در کنار هزینه ای که از هر سفره عقد میگیرید در کناش هزینه هایی انجام میدید که ممکنه هزینه های بیشتری بکنید برای ظروفی که میشکنند یا ظروفی که گم میشند و این نیست که شما فکرکنید همیشه میتونید هزینه رو از صاحب مراسم بگیرید شما باید با شرکت های مختلفی کار کنید و اون شرکت ها متقبل اینجور هزینه ها نمیشن. پس اگر بخوام جمع بندی کنم پیشنهادی که برای شما دارم اینه: اول ببینید هنر و استعداد لازم رو دارید دوم وقت لازم رو دارید سوم از این کار لذت میبرید چهارم سرمایه لازم رو برای انجام این کار دارید و پنجم ببینید که این کار به زندگی شخصی شما لطمه میزند یا خیر.

گروه هنری هوناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *